Šv. Dominyko bažnyčia (rektoratas)
![]() |
Šv. Dominyko rektoratas. Bokštas |
Aukštadvario Šv. Dominiko bažnyčia stovi Aukštadvaryje prie Aukštadvario–Vievio kelio. Pirmoji medinė bažnyčia pastatyta 1518 m. remiant vyskupui Vaitiekui Radvilai. Antroji – mūrinė – pradėta statyti 1629 m. miestelio savininko Jono Alfonso Liackio lėšomis, šalia įsteigtas Dominikonų vienuolynas ir pradinė mokykla. Visas kompleksas pabaigtas statyti tik 1667 m. Jonui Liackiui jau mirus (1646 m.). 1832 m. Rusijos valdžia vienuolyną uždarė. Vienuolyno pastatuose buvo įrengtos kareivinės, o bažnyčia 1843 m. pertvarkyta į cerkvę. Per Pirmąjį pasaulinį karą vokiečiai cerkvę pavertė grūdų sandėliu. 1919 m. pastatai grąžinti katalikams, o 1923 m. vysk. Jurgis Matulaitis perdavė Moterų kultūros draugijai. Vienuolyno patalpose buvo įkurta žemės ūkio mokykla.
Po Antrojo pasaulinio karo bažnyčioje buvo sandėlis, vėliau restoranas. Po nepriklausomybės atgavimo pastatai grąžinti tikintiesiems.
Šiuo metu Šv. Dominyko bažnyčios rektorato rektorius kun. Juozas Bakšys.
Šiuo metu Šv. Dominyko bažnyčios rektorato rektorius kun. Juozas Bakšys.
ŠV. DOMINYKAS
Šv. Dominykas, vienuolis (1170–1221), minimas rugpjūčio 8 dieną.
![]() |
Šv. Dominykas |
(Išvertus iš graikų kalbos „katarai“ reiškia „skaistūs“). Jie, atgaivindami seną manichėjų teoriją, teigė, jog pasaulį valdo du priešingi – gėrio ir blogio – pradai. Tad visą sutvertą pasaulį jie dalijo į tai, kas jų manymu buvo gera, ir tai, ką manė esant bloga. Jiems gėris buvo siela, o blogis – kūnas, gėris – dvasia, o blogis – materija. Tad šeimą, visuomenę ir netgi materialiąją Bažnyčios dalį smerkė laikydami jas pražuvusiomis dėl nuodėmių. Tai buvo perdėtas pesimizmas, giliai priešingas ramiai krikščionybės vilčiai.
Ir visgi ši erezija ėmė pavojingai plisti ir kažin kiek protų būtų užgniaužusi savo nuodinguose gniaužtuose, jeigu būrelis drąsių, Dominyko de Guzmano (Domingo de Guzmįn) vadovaujamų vienuolių nebūtų jai užkirtęs kelio.
Dominykas buvo ispanas, gimęs 1170 metais Kalaruegos mieste, Kastilijoje. Tuo pačiu laikotarpiu Asyžiuje gimė ir kitas didis vienuolių ordino įkūrėjas – Pranciškus. Kilęs iš kilmingos šeimos, Dominykas pirmuosius savo gyvenimo metus praleido ramiai, perėjo visus mokymosi etapus.
Būdamas keturiolikos, jis persikėlė į Palenciją studijuoti menų ir teologijos. O sulaukęs dvidešimties įstojo į Osmos kapitulą, kurios kanauninkai gyveno pagal šv. Augustino regulą. Jaunuoju puikiai moksluose pasikausčiusiu, tvirto ir nuoširdaus tikėjimo kanauninku greitai susidomėjo Osmos vyskupas Diegas di Acebesas (Diego di Acebes), panoręs jį pasiimti kartu į dvi keliones po Prancūziją ir kitas Europos šalis. Būtent per jas Dominykas įsitikino, kaip stipriai katarų erezija buvo išplitusi Prancūzijos Langedoko (Languedoc) regione.
Pasakojama, kad Tulūzoje Dominykas ištisą naktį bandė įtikinti vieną katarą, kad šis klysta. Ši patirtis tik sutvirtino vieną jo įsitikinimą: geriausias ginklas erezijai nugalėti yra pavyzdinis asketiškas gyvenimas ir geras teologinis išsimokslinimas. Ir štai tada jo, kaip Evangelijos skleidėjo, uolumo dėka kilo dvi iniciatyvos, kurioms buvo lemta palikti gilią žymę: Prouille miestelio Pirėnų kalnų papėdėje bažnyčioje jis subūrė grupę moterų. Jos buvo pirmasis būsimų kontempliatyviųjų dominikonių seserų branduolys. Vėliau suorganizavo ir nedidelę jo evangeliniu idealu susižavėjusių kunigų bendruomenę. Kartu jie pradėjo pamokslauti: skurdžiai apsirengę keliaudavo po Provanso miestus ir kaimus, tiesdami kelią, kuriuo Osmos kanauninkas nusprendė eiti iki galo. Su savo pasekėjais persikėlęs į neseniai kryžiuočių užkariautą (1213) Tulūzą, nedidelę, jau susitelkusią ir motyvuotą bendruomenę pavertė pamokslavimui pasišventusiu vienuolių ordinu, kurį pavadino pamokslininkais. Ir pridūrė, kad prie raginimo žodžiu jie turėtų pridėti ir veiksmingesnį paraginimą savo darbais bei pavyzdžiu.
Dominykas savo ordinui pasirinko šv. Augustino regulą, kurią vis dėlto papildė keliomis ypatingomis normomis (įstatais), reglamentuojančiomis Evangelijoje skelbiamo neturto laikymąsi, išsimokslinimą bei pamokslavimą keliaujant po kraštą.
Žinoma, pirmasis tą regulą praktiškai pritaikė pats Dominykas, – jis keliavo basas, miegojo ant kietos žemės ir gyveno iš išmaldos.
Taip sumanytas ordinas kaip tik ir buvo tai, ko reikėjo, norint veiksmingai „atakuoti“ eretikus, nes jis buvo pagrįstas jų pačių neturtu, Evangelijoje skelbiamu paklusnumu bei moralinio griežtumo idėjomis.
Tulūzos vyskupas Folko (Folco) tai suprato ir šiai institucijai davė leidimą, ir ne tik. Jis pats Dominyką 1215 metais palydėjo į Romą, kad ten Inocentas III patvirtintų naująjį ganytojišką planą. Kitais metais popiežius Honorijus pripažino naująjį ordiną.
Tuo metu Dominykas išsklaidė Tulūzos vienuolių bendruomenę, vienuolius pasiuntė į įvairias Europos šalis kurti naujų bendruomenių. 1220 ir 1221 metais Bolonijoje, kurioje galiausiai Dominykas įkurdino pagrindinę ordino būstinę, įvyko pirmosios dvi generalinės kapitulos, sušauktos norint patobulinti ordino struktūrą, kad ji atitiktų to meto krikščionių visuomenės, kuri ėmė laisvintis iš feodalizmo ir vėrėsi naujoms kultūrinėms bei socialinėms struktūroms, poreikius. Šiam tikslui Dominykas pašventė paskutinius savo gyvenimo mėnesius. Jis mirė 1221 metais, sulaukęs vos penkiasdešimt vienerių. Praėjus trylikai metų po jo mirties, 1234-aisiais Grigalius IX jį paskelbė šventuoju.
Parengta pagal Piero Lazzarin "Naujoji šventųjų knyga"., Katalikų pasaulio leidiniai.